Logo van Progressief Altena

Samen kom je verder!

Vragen Progressief Altena over de bijstandsregeling voor GGZ-cliënten

De gemeente Altena heeft naar aanleiding van vragen van Marloes Hofstede van Progressief Altena verduidelijkingen gegeven over de bijstandsregeling voor GGZ-cliënten. Daarnaast zijn nieuwe stappen aangekondigd om administratieve lasten te verlichten en financiële problemen voor deze groep te voorkomen.

De bijstandsregeling voor GGZ-cliënten is gebaseerd op de landelijke Participatiewet. Cliënten die zelfstandig thuis wonen, ontvangen een hogere bijstandsnorm vanwege de kosten voor maaltijden. Voor cliënten die in een instelling verblijven, ligt de norm lager omdat maaltijden daar vaak inbegrepen zijn.

In situaties waarin zorg en bijstand samenkomen, zoals bij een volledig pakket thuis (vpt), beoordeelt de gemeente elke situatie individueel. Als blijkt dat een inwoner hierdoor in financiële problemen komt, wordt maatwerk toegepast.

Naar aanleiding van schriftelijke vragen van Progressief Altena heeft de gemeente zorgaanbieders geïnformeerd over de financiële impact van zogenaamde ‘voedingsgelden’. In een brief aan grote GGZ-instellingen wordt uitgelegd hoe de bijstandsregeling werkt en hoe mogelijke problemen voorkomen kunnen worden.

Actie naar aanleiding van vragen

Daarnaast wil Altena administratieve lasten verminderen. De gemeente heeft een verkort aanvraagformulier geïntroduceerd voor bijzondere bijstand voor cliënten die al bekend zijn bij de gemeente. 

Ook wordt via de Formulierenbrigade van Surplus ondersteuning geboden bij het invullen van aanvragen. De gemeente onderzoekt verder hoe het proces nog toegankelijker gemaakt kan worden.

Blij met stappen

Progressief Altena is blij dat met deze stappen een balans wordt gezocht tussen het volgen van landelijke regels en het inspelen op lokale situaties. ‘Het doel is om te zorgen dat cliënten een passend bestaansminimum ontvangen en waar nodig extra ondersteuning krijgen.’

Beantwoording van onze schriftelijke vragen

Gerelateerd nieuws